سوشال مدیا

راه‌اندازی یک کسب و کار در اینستاگرام

فروشگاه اینستاگرامی خودت رو راه‌اندازی کن

سید احمد موسوی هستم. توی این مقاله قراره گام به گام مراحل ایجاد و راه‌اندازی یک کسب و کار یا فروشگاه اینستاگرامی رو از صفر تا صد (که میشه کسب درآمد) به شما آموزش بدم.

مراحل کلی

  1. تعیین هدف خودتون از راه‌اندازی یک فروشگاه اینستاگرامی
  2. بررسی رقبا
  3. تهیه محصولات
  4. تهیه تقویم و برنامه محتوایی
  5. تهیه محتوای اولیه
  6. تهیه برنامه بازاریابی
  7. ادامه به تولید محتوا
  8. تحلیل و تغییر

۱. تعیین هدف

قبل از شروع هر کاری تعیین هدف مرحله‌ی بسیار مهمی هست که شما باید در این قسمت به این کار اقدام کنید. یعنی اینکه مشخص کنید چرا میخواید در اینستاگرام فعالیت کنید؟

در واقع بهتره به این سوال جواب بدید: چرا اینستاگرام؟

۲. بررسی رقبا

تمامی پیج‌های رقبای خودتون رو بررسی کنید.

مهمترین پارامتر بررسی اینگیجمنت (engagement) می‌باشد. شما می‌توانید از این لینک زیر نرخ engagement تمامی پیج‌ها از جمله فروشگاه اینستاگرامی را مشاهده کنید.

آنالیز اینستاگرام

البته نرخ engagement هم دستی می‌تونید دستی بررسی کنید.

فرمول شماره ۱:

۱۰۰ * تعداد فالوئر/ (تعداد لایک + تعداد کامنت )= (Engagement Rate(ER درصد مشارکت

فرمول شماره ۲:

۱۰۰ * تعداد ایمپرشن/ (تعداد لایک + تعداد کامنت )= (Engagement Rate(ER درصد مشارکت

فرمول شماره ۳:

۱۰۰ * تعداد ایمپرشن/ (عداد لایک + تعداد کامنت+ تعداد سیو )= (Engagement Rate(ER درصد مشارکت

اما در بحث فروشگاه اینستاگرامی شما باید کامنت های این پیج‌ها را نیز بررسی کنید تا با مخاطب خود بیشتر آشنا شوید.

۳. تهیه محصولات

بعضی افراد بر این باورند که اول فروشگاه اینستاگرامی رو راه‌اندازی کنند و بعد از اینکه مشتری جذب کردند، اقدام به تهیه محصولات کنند. این یکی از بزرگترین اشتباه هاست!

شما باید محصولی کی میخواید ارائه بدید رو حتما از قبل داشته باشید و حتی از محصول خودتون هم استفاده کرده باشید. تا متوجه کیفیت و حسی که به مشتری منتقل می‌شود بشید.

۴. تهیه تقویم و برنامه محتوایی

همانطور که در مقاله “چرا دیجیتال مارکتینگ” گفتم، شما نیاز به تولید محتوا دارید. تولید محتوای شما میتونه ترکیبی از آموزش و تبلیغات و یا شرح داستان برند  شما باشه.

  • نکته‌ای که در سال‌های اخیر در حوزه بازاریابی مورد توجه قرار گرفته، داستان سرایی هست. مردم دوست ندارند که شما مستقیم برند و محصولات خودتون رو برای فروش معرفی کنید. پس بهتره اون‌ها رو در قالب یک داستان بیان کنید.

یک برنامه محتوایی منسجم و ترجیحا در قالب یک داستان تهیه کنید و روی تقویم تنظیم کنید.

در این قسمت بهتره فایل اکسلی تهیه کنید و شامل ستون‌هایی مثل محتوا، تاریخ و ساعت انتشار پست یا استوری شما، تعداد لایک و کامنت باشد.

۵. تهیه محتوای اولیه

حالا وقتشه که دست به کار بشید و محتوا یا همون خوراک فروشگاه اینستاگرامی خودتون رو تولید کنید.

اگر به اندازه کافی با نرم‌افزارهای گرافیکی مثل فتوشاپ یا افترافکت آشنایی ندارید، نگران نباشید. من اینجا چندتا نرم‌افزار بهتون معرفی می‌کنم تا با موبایل خودتون بتونید اینکار رو انجام بدید.

ابزارهای ساخت پست و استوری
  1. Canva : این پلتفرم هم وبسایت داره هم اپ موبایل
  2. Storybeat : مخصوص ساخت استوری
  3. Quik : برای ادیت ویدیو هاتون
  4. Framelapse : برای تولید ویدیو های تایم لپس
  5. Add Watermark : اضافه کردن لوگو و نام برند شما به ویدیوها برای جلوگیری از سرقت محتوای شما
  6. PicsArt : جهت ادیت عکس و حتی ساخت پست یا استوری با سلیقه شما
  7. Mojo : ساخت پست و استوری با قالب‌های آماده
  8. Befunky.com : به راحتی عکس هاتون رو ویرایش کنید یا اینفوگرافیک درست کنید.
  9. hype type : برای ایجاد نوشته‌های متحرک روی تصویر
سایز پست و استوری اینستاگرام
  • عکس افقی : ۱۰۸۰*۵۶۰ پیکسل
  • عکس پرتره : ۱۰۸۰*۱۳۵۰ پیکسل
  • عکس مربع : ۱۰۸۰*۱۰۸۰ پیکسل
  • استوری : ۱۹۲۰*۱۰۸۰ پیکسل

۶. تهیه برنامه بازاریابی

بعد از تولید محتوا که توصیه میکنم حداقل ۲۱ پست اولیه باشه و شناخت بهتر مشتری، حالا نوبت به تبلیغات میرسه.

برای تبلیغات در اینستاگرام پیج‌های زیادی هستند که این خدمات رو ارائه میدن. اما دقت کنید، بهتره که شما در پیجی تبلیغات کنید که مشتری مورد نظر شما اونجا بیشتر باشه. مثلا اگر میخواید لوازم آرایشی بفروشید میتونید از تبلیغات توی پیج بلاگرهای خانم استفاده کنید.

بنر تبلیغاتی خودتون که میتونه شامل عکس یا ویدیو به همراه یک کپشن کوتاه اما جذاب هست رو تهیه کنید و پس از مذاکره با پیج‌ها و توافق با آن‌ها شروع به تبلیغات کنید.

  • برای پیدا کردن پیج‌های تبلیغاتی جهت تبلیغات فروشگاه اینستاگرامی شما، میتونید از بخش اکسپلور اینستاگرام، هشتگ تبلیغات رو سرچ کنید.
  • بهترین زمان تبلیغ در اینستاگرام، پنجشنبه و شنبه ساعت ۱۲ ظهر و ۹ شب هست. (اما این زمان مطلق نیست و در هر کسب و کار ممکنه متفاوت باشه)

۷. ادامه به تولید محتوا

یکی از کارهایی که هیچوقت نباید فراموش کنید تولید محتواست. البته تولید محتوای هدفمند و روی برنامه و تقویم محتوایی.

بعد از تبلیغات قطعا تعداد مخاطبین شما زیاد خواهد شد، پس باید خوارک محتوای شما با رعایت نکات بازاریابی طوری باشه که مخاطب رو در پیج شما نگه داره و در ادامه منجر به فروش محصولات شما بشه.

  • به این نکته هم توجه کنید که ویدیوها در اینستاگرام بسیار بازخورد خوبی دارن.
  • محتوایی تولید کنید که داخلش سوالی پرسیده بشه تا درگیر مخاطب رو بالا ببره (اگر هدفمند باشه میتونید مسائل در ذهن مخاطب رو هم بدست بیارید و با محصولات خودتون به آن‌ها پاسخ بدید)
  • مخاطب رو کنجکاو کنید : یک سرنخ بدید که مخاطب دنبالش کنه
  • از عناوین منفی هم استفاده کنید
  • از اعداد ارقام استفاده کنید
  • همیشه شفافیت و صداقت رو در کار خودتون رعایت کنید
  • فروشگاه اینستاگرامی خود را بروز نگه دارید

۸. تحلیل و تغییر

تحلیل پیج و حتی تحلیل و بازخورد تبلیغات شما یکی از مهمترین مراحل هست که به شما نشون میده کجای کار رو اشتباه رفتید.

برای تحلیل پیج، اینستاگرام قابلیتی به عنوان Insight برای اکانت‌های Business یا Creator قرار داده.

Insight پست:
  • Reach : تعداد اکانت‌هایی که پست شما رو دیدن
  • Impressions : تعداد دفعاتی که پست شما دیده شده (یعنی ممکنه یک فرد دوبار پست شمارو دیده باشه)
  • From Hashtags : یعنی چند نفر از طریق هشتگ‌هایی که زیر پست زدید، اومدن و پست شما رو دیدن؟
  • From Explore : تعداد افرادی که از طریق اکسپلور اومدن و پست شما رو دیدن
  • From Home : این یعنی فالورای شما از صفحه اصلی ایسنتاگرام خودشون پست شما رو دیدن.
  • From Other : این آمار شامل چند مورد هست. مثلا وقتی شما پست رو برای یک نفر ارسال می‌کنید و اون شخص از طریق دایرکت وارد پست شما میشه.

اگر میخواید اطلاعات بیشتری راجع به این موضوع کسب کنید به این پست من در اینستاگرام مراجعه کنید.

Insight استوری:
  • Shares : تعداد دفعاتی که استوری شما برای دیگران ارسال شده
  • Replies : تعداد پاسخ‌هایی که در دایرکت دریافت کردید
  • Profile Visits : این یعنی استوری شما چند نفر رو مجاب کرده پروفایل شما رو نگاه کنند.
  • Sticker Taps : اگر داخل استوری تون از استیکر استفاده کرده باشید، این آمار به شما نشون میده که چند نفر استیکر رو لمس کردن؟
  • Back : تعداد دفعاتی که به استوری قبلی شما برگشتن (اگر دوتا استوری داشته باشید)
  • Forward : تعداد دفعاتی که به استوری بعدی شما رفتن
  • Next Story : تعداد دفعاتی که به استوری نفر بعدی شما رفتن
  • Exited : تعداد نفراتی که از بخش استوری خارج شدن

توجه داشته باشید که یکی از برنامه های معروف و خوب دیجیتال مارکتینگ، برنامه دیجیتال مارکتینگ براساس مدل SOSTAC می‌باشد. مقاله مربوط به این مدل رو میتونید از لینک زیر مطالعه کنید:

راهنمای گام به گام نوشتن برنامه دیجیتال مارکتینگ بر اساس مدل SOSTAC

در نهایت برای مشاوره تخصصی جهت راه‌اندازی کسب و کار یا فروشگاه اینستاگرامی می‌تونید از منوی وبسایت به تلگرام من یا اینستاگرام من پیام بدید. یا ایمیل خودتون رو زیر همین پست برام ارسال کنید.
برچسب ها

‫۳ نظرها

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن