descriptionدسته بندی : آموزش دیجیتال مارکتینگوایمیل مارکتینگوتولید محتواودیجیتال مارکتینگوسئووسوشال مدیاوشبکه های اجتماعی

چرا دیجیتال مارکتینگ؟

چرا دیجیتال مارکتینگ
commentبدون دیدگاه

سید احمد موسوی هستم. امروز قراره به سوال “چرا دیجیتال مارکتینگ” جواب بدم. قبل از اینکه به این سوال بپردازیم بهتره که مسئله ی مارکتینگ یا همان بازاریابی رو بررسی کنیم. بهتره اینو بدونیم که بعد از تولید محصول یا خدمات شما، کسب و کار شما دقیقا از جایی شروع میشه که اولین فروش شما شکل میگیره.

پس شاید بشه گفت مهمترین مرحله ی یک بیزینس همان مارکتینگ یا بازاریابی محصول یا خدمت ما باشه. چون شما اگر بهترین محصول رو هم تولید کنید، درصورتی که بازاریابی خوبی نداشته باشید، قطعا به سمت ورشکست شدن پیش خواهید رفت.

حالا وقتشه به سوال “چرا دیجیتال مارکتینگ” بپردازیم. از گذشته تا به حال دنیای اطلاعات و ارتباطات دستخوش تغییرات زیادی شده و تاریخ ثابت کرده که هر مجموعه ای که خودش رو با این تغییرات وقف نده قطعا شکست خواهد خورد.

امروزه نیز با توجه به تغییرات بسیار زیاد دنیای ارتباطات، دیجیتال مارکتینگ بیشترین سهم بازاریابی را به خود اختصاص داده است. پس با توجه به این اهمیت بالا، ما به ابزارهای این نوع مارکتینگ نیاز داریم.

خب حالا تمامی مراحل بازاریابی یعنی:

  1. تحلیل و شناخت مشتری یا همون پرسونا
  2. تحلیل رقبا
  3. تحقیق کلی بازار

باید در فضای دیجیتال اتفاق بیفتند. اما بازاریابی و تبلیغات که وظیفه ی تغییر باور موجود در ذهن مشتری را دارد، چگونه می تواند وارد این فضا شود و تاثیر مثبتی داشته باشد؟


ابزارهای دیجیتال مارکتینگ

  • بهینه سازی موتور جستجو (SEO)
  • پرداخت هزینه برای نمایش در نتایج جستجو
  • تجزیه و تحلیل (Analyze)
  • بازاریابی رسانه های اجتماعی (Social Media Marketing)
  • بازاریابی محتوا (Content Marketing)
  • ایمیل مارکتینگ (Email Marketing)
  • تبلیغات آنلاین

چرا دیجیتال مارکتینگ یعنی چرا سئو؟ چرا بازاریابی محتوا و چرا بقیه موارد؟ اما در این مقاله نمیخوام به جزئیات این موارد بپردازم پس فعلا به معرفی کلی آنها بسنده می کنیم.


سئو (SEO)

سئو یا همون بهینه سازی موتورهای جست و جو به زبان ساده، به تمام فعالیت های شما در جهت بیشتر به نمایش گذاشتن سایت شما روی موتورهای جست و جو و به ویژه گوگل گفته می شود.

رویکردهای مرسوم برای بهینه سازی موتور جست و جو شامل دو روش درون صفحه و خارج از صفحه می شوند.

به طور خلاصه روش بهینه سازی موتور جست و جو یا همون سئو درون صفحه، برای انتخاب استراتژیک کلمات کلیدی از داخل وبسایت هست که این انتخاب ها میتونه شامل: عنوان، استفاده از کلمات کلیدی و … باشه. البته عواملی همچون بهبود ساختار وبسایت و سرعت بالا اومدن وبسایت باعث کارایی بیشتر این روش است.

اما سئو برون صفحه منجر به قدرت کلی وبسایت ما میشه. میزان قدرت وبسایت ما به میزان لینک هایی است که از طرف سایر وبسایت ها به وبسایت ما داده میشن. هدف این روش هم جذب لینک های ورودی از وبسایت های معتبر و مرتبط است.

سئو - بهینه سازی موتورهای جست و جو
سئو و بهینه سازی موتورهای جستجو

اما چرا سئو

در فرایند خرید کردن مشتری ۵ مرحله وجود دارد که در اینجا به سه مرحله ی اساسی می پردازیم:

  • احساس نیاز
  • جستجوی اطلاعات
  • ارزیابی و مقایسه بقیه موارد

موتورهای جستجو این اختیار را به ما داده اند که درمورد هر آنچه که نیاز داریم به جست و جو بپردازیم. درواقع مشتری های امروزی بعد از احساس نیاز، اولین اقدامی که انجام می دهند، جست و جوی اطلاعات است. در کنار جست و جو آنها می توانند به سادگی به سایت های متنوع رفته و محصول شما رو با دیگر رقبا بررسی کنند.

اما نکته ی اساسی اینجاست که مشتری های امروزی علاقه ی زیادی به گشتن و مقایسه ندارند و نهایتا در همان صفحه ی اول گوگل تصمیم خودشان را می گیرند. پس نتیجه میگیریم که ما برای دیده شدن باید به صفحه ی اول گوگل بیاییم.

بازاریابی محتوا (Content Marketing)

محتوا پادشاه است!

درواقع محتوا نقش سوخت بازاریابی شما رو داره تا شما رو به هدف مطلوب شما برسونه. شما می تونید با تولید محتوای خوب بیشتر دیده بشید و از این طریق یک برندینگ مناسب انجام بدید. و در مرحله بعدی هم از همین مسیر یک فانل فروش یا قیف فروش طراحی کنید.

همونطور که گفتم محتوا سوخت شماست پس شما باید برای تمامی کانال های خود مثل سایت و شبکه های اجتماعی تولید محتوای دائمی داشته باشید.

تولید و بازاریابی محتوا چند مزیت اصلی و مهم داره:

  • افزایش قابلیت دیده شدن شما و یا آگاهی از برند شما (brand awareness)
  • ایجاد ارتباط بهتر و انتقال حس اعتماد به مشتری
  • افزایش بازدید یا مشتریان شما
بازاریابی محتوا
بازاریابی محتوا (Content Marketing)

درواقع همانطور که گفتیم محتوا نقش سوخت دیجیتال مارکتینگ رو ایفا میکنه پس باید دائمی باشه اما نکته ی قابل توجه اینه که بهتره برای هر کانال بازاریابی، محتوایی اختصاصی تولید کنید. چون بستر هر کانال و رفتار مخاطب ها در هر کانال باهم متفاوت هست.

برای مثال افراد در اینستاگرام بیشتر علاقه به دیدن عکس دارن و این دقیقا برعکس کاربرهای توییتر هست.

خب حالا برای شروع باید چیکار کنید؟

  1. اهداف خودتون از تولید محتوا رو تعیین کنید
  2. مخاطب هدف خودتون رو در هر کانال بصورت جداگانه بررسی کنید
  3. تقویم و برنامه محتوایی تدوین کنید
  4. یک فرد یا یک تیم تولید محتوا تشکیل بدید
  5. شروع به تولید و انتشار محتوا کنید
  6. بعد از هر بازه زمانی مشخص به تحلیل داده ها بپردازید

بازاریابی رسانه های اجتماعی (Social Media Marketing)

چرا باید در Social Media حضور داشته باشیم؟

به دلیل پیشرفت و گسترش گوشی های هوشمند، حالا یکی از جدیدترین و شاید مهم ترین روش های بازاریابی دیجیتال که امروزه تمامی مردم دنیا رو درگیر خودش کرده، بازاریابی از طریق رسانه های اجتماعی(سوشال مدیا) می‌باشد.

رسانه هایی مثل فیسبوک Facebook، یوتیوب Youtube، آپارات، اینستاگرام Instagram، توییتر Twitter، لینکدین Linkdin، تلگرام Telegram و … از جمله رسانه های معروف هستند.

اگر به قسمت بازاریابی محتوا مراجعه کنید، برنامه کلی برای شروع کارتون رو میتونید پیدا کنید.

بازاریابی شبکه های اجتماعی
بازاریابی شبکه های اجتماعی (سوشال مدیا)

اما برای رشد در شبکه های اجتماعی، تنها تولید محتوا کارساز نیست و شما نیاز دارید مبلغی رو برای تبلیغات و پروموشن در صفحات معروف و یا کار با اینفلوئنسرها کنار بگذارید.

اینفلوئنسر (influencer) در لغت به معنی «تاثیرگذار» هست ولی در شبکه های اجتماعی به افرادی معروف در این فضاها که شاید در حوزه های متنوع مشغول به فعالیت باشن گفته میشه. اینفلوئنسرها در حقیقت سلبریتی های شبکه های اجتماعی هستند. با توجه به رشد این افراد در شبکه های مجازی، در چند سال اخیر واژه ی «اینفلوئنسر مارکتینگ» هم به وجود آمده که در مقاله ای جداگانه مفصل به آن اشاره می کنم.

بازاریابی ایمیلی یا Email Marketing

یکی از روش‌های مهم برای نگه داشتن مشتری های حال حاضر شما، تعامل با آن‌ها و معرفی محصولات و خدمات جدیدتون، بازاریابی ایمیلی یا Email Marketing هست.

یکی از دلایل محبوبیت ایمیل مارکتینگ امکان بررسی رفتار کاربر توسط سیستم های اتوماسیون ایمیل و همینطور نرخ بازگشت سرمایه‌ی بسیار بالایی که در بین دیگر روش های دیجیتال مارکتینگ به خودش اختصاص داده.

اما از معایب این روش دریافت ایمیل های زیاد مصرف کننده توسط شرکت های مختلف و امکان ورود شما به لیست اسپم هست که در ادامه کار شما رو سخت خواهد کرد.

تبلیغات آنلاین

این مورد شامل چندین روش هست:

  • بنر تبلیغاتی روی سایت ها یا تبلیغات PPC
  • رپورتاژ آگهی – نوعی بک لینک حساب می شوند.
  • استفاده از تبلیغات گوگل Google Ads – بدون انجام سئو در صفحه اول گوگل قرار بگیرید!

هرکدوم از این روش‌ها توضیحات مفصلی داره که در مقاله‌های جداگانه بهشون می‌پردازم.

امیدوارم که تا اینجا به کلیات دیجیتال مارکتینگ آشنا شده باشید.

سید احمد موسوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

دوره‌های من :
شاید دوست داشته باشید :
فهرست